Halve Norge er overvektige!

Halve Norge er overvektige!

I følge en fersk rapport er halve Norges befolkning overvektig. Ett av vår tids største helseproblem ifølge eksperter. Vår kostholdsrådgiver og Personlig trener Steve Larsen deler sine beste råd om hvordan du skal lykkes med å gå ned i vekt.

Vår tids største helseproblem!

I følge en fersk rapport er over halve Norges befolkning overvektig! Dette er svært urovekkende og i følge Helseminister Bent Høie representere fedme og overvekt ett av vår tids største helseproblem.
– Det utgjør en stor trussel for både den enkelte av oss og for samfunnet på ett globalt nivå, sier Høie.

WHO sin definisjon av god helse; En tilstand av fullstendig fysisk, mental og sosial velvære.

Hva er sådan hemmeligheten bak å lykkes med vektreduksjon? Hvorfor lykkes noen og andre ikke? Hvorfor er det et økende problem? Vi blir stadig bombandert med propaganda i media om ulike vidunderdietter og ultraeffektive metoder. Hva slags forventinger skaper dette? Min innstilling er at det ikke finnes noen enkel løsning, ingen snarveier. Det krever vilje og hard arbeid. Det krever en varig livsstils endring!

Har du BMI mellom 25 og 30 regnes du per definisjon som overvektig og har du en BMI over 30 er du i kategorien fedme. For begge disse gruppene er det økt risiko for å utvikle en rekke sykdommer som blant annet diabetes type 2 og hjerte- kar lidelser. For en stor del av disse menneskene er den mentale helsen også redusert. Mange sliter med en sterk misnøye med egen kropp og klarer ikke gjøre noe med det.

Nå kan du ta tak i disse problemene og sørge for varige endringer og bedre helse Du tenker sikkert at du har prøvd flere ganger og du alltid har endt tilbake til start eller kanskje til og med noen kilo ekstra. Suppedietten har den effekten i likhet med de fleste andre vidunderdietter!

Hva skal til for å lykkes?

1: Du trenger en plan! Har du en plan? Benjamin Franklin sa: ”If you fail to plan you are planning to  fail”. Det er viktig å planlegge hvordan du skal lykkes med å nå dine målsetninger. Har du en konkret målsetning som står skrevet ned med en tidsfrist for når den skal være nådd? Om du ikke har det, hvordan kan du vite om du er i mål?

2: Deretter må du følge planen! Hvor flink er du til å følge din egen plan? Du skulle trene fire ganger i uken men det blir som oftes bare to. Du skulle redusere sukkerinntaket, men du spiser kanskje forsatt sjokolade og drikker sukkerholdig brus. Du skulle spise mer grønnsaker og frukt, men det blir fortsatt bare noen få måltider i uken med grønnsaker. Du skulle trene mer riktig og effektivt, men fortsatt jogger du i komfortabelt tempo på tredemølla.

3: Du må få oversikt over hva og hvor mye du spiser! Har du kontroll over hvor mye du spiser og hva det faktisk inneholder? Det er fort gjort å undervurdere mengden, eller mer riktig hvor mye kalorier maten du spiser inneholder. Fokus må være næringstett mat og mindre energitett mat! Hvordan klare det? Spis mindre prosessert mat og halv fabrikater, lag maten fra grunnen av og sørg for å få i deg grønnsaker, proteiner og sunt fett til hvert måltid!

4: Øk hverdagsaktiviteten! Beveger du deg nok i hverdagen? Begynn å bruke trappene, gå til butikken, gå av bussen et stopp tidligere – det vil på sikt hjelpe deg mot målet ditt!

5: Benytt 80/20 regelen! Sørg for at du spiser bra hele uken, fra mandag til søndag! Hvordan ser din uke ut? Spiser du kun bra i ukedagene, og ukedagene for mange er mandag til torsdag og ikke mandag til lørdag som det burde være! Du vil lettere lykkes om du følger en 80/20 regel, 80 prosent av tiden følger du planen og 20 prosent av tiden kan du avvike noe fra den.

6: Bruk mental trening! Har du noen ganger brukt dette verktøyet? Forskere anslår at mennesker tenker mellom 12 000 og 50 000 tanker hver dag og mesteparten av tankene er negative. Hvis du tenker negativt programmerer du underbevisstheten din med negativitet, som fører til at du lettere tar dårligere valg. Er din sinnstilstand negativ eller kanskje du til og med føler deg litt deprimert vil valgene du tar reflektere det. Har du en dårlig dag er det ikke akkurat lett å velge å spise sunt. Du ender ofte opp med mindre sunne alternativer, kanskje til og med trøstespiser du. Treningsøkten som du hadde planlagt utgår gjerne også fordi du ikke føler deg særlig bra etter at du har fått i deg uhensiksmessig mat. Vil du øke sjansene dine for å lykkes bør du ta i bruk mental trening.

7: Sett realistiske mål! Hvordan ser dine mål ut? Sannsynligheten for at du klarer å gå ned i vekt, bli sterkere, øke i muskelmasse og få bedre utholdenhet samtidig er svært liten. Det gjelder å sette realistiske, tidsbestemte, inspirerende og konkrete mål. Å komme i form er for diffust. Hva er form? Samtidig er det viktig å sette av nok tid! Alt for mange har desverre urealistiske forventininger og ønsker raske løsninger. Starter man i mai er målsteningen om «sommerkroppen» i juli desverre uoppnålig.

Vi kan hjelpe deg!

Denne gangen skal du lykkes! Vi har lang erfaring med å hjelpe overvektige med vektreduksjon og varige endringer! Nå er vi i start fasen med et nytt prosjekt Sterk, Sunn & Frisk hvor vi ønsker å tilby hjelp til de personene som sliter med overvekt og fedme. Første oppstart er våren 2016. Om du lurer på om det kan passe for deg ikke nøl med å ta kontakt!