Spis 8 om dagen!

Spis 8 om dagen!

Glad nyhet! På STERK har vi nå gleden av å servere frukt og grønnsaker til alle våre kunder i samarbeid med Meny på Løren. Les mer om hvorfor dette er viktig for din helse her.

Spis minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Dette rådet er selve hjørnesteinen i de nasjonale kostrådene og kostrådet «alle» er enige om. Rådet fra helsedirektoratet om 5 porsjoner med frukt, grønnsaker og bær hverdag tilsvarer 500 gram.

Rådene er tuftet på hundrevis av studier som viser en sammenheng mellom inntaket av frukt og grønnsaker og en lavere forekomst av hjerte- karsykdom, kreft og tidlig dødelighet.

En nylig publisert studie fra England har gått igjennom tidligere forskning, og sett på hvor mye vi trenger fra denne matgruppen for å ha best mulig beskyttelse mot sykdom som hjerte- og karsykdom, kreft og for tidlig dødelighet. Resultatet av studien viser at jo mer frukt og grønt du spiser, jo bedre. De så at et inntak på 500 gram hver dag er ypperlig, men og øke inntaket ytt ligere ser ut til å beskytte enda bedre. Nærmere bestemt, 800 gram av de fargerike matvarene så ut til å gi den beste beskyttelsen mot sykdom.

Studien går videre til å kalkulere den beskyttende effekt av frukt og grønnsaker på et globalt nivå. Dr. Aune og kollegaer kommer frem til at 7.8 millioner for tidlige dødsfall hvert år han forhindres ved et inntak på 800 gram frukt og grønnsaker daglig.

I norsk sammenheng tilsvarer 800 g, 8 om dagen. En god blanding av farger og smaker som vil hjelpe kroppen og sinnet ditt til å holde seg friskt. Hvem vil ikke det?

Hva er så magisk med grønnsakene vi bør spise?

Skylden for de helse bringende og beskyttende effektene til frukt, bær og grønnsaker er at de inneholder en hel drøss med næringsstoffer som fiber, vitamin C, antioksidanter, kalium, flavonoider og andre uidentifiserbare stoffer. Sammen gir disse en effekt som er med på å beskytte oss mot hjerte og karsykdom, kreft og dødelighet. Dette gjøres gjennom å senke kolesterolet, blodtrykk og betennelser, samtidig som det øker blodåre- og immunfunksjon.

Siden verken antioksidant eller vitaminer i pilleform vise seg å ha samme beskyttende effekt, tror man at det er hele sammensuriet av stoffer i frukt og grønt som gjør de så fantastiske.

En annen grunn eller fordel av et økt inntak av frukt og grønsaker, er at det assosieres med redusert risiko for overvekt. Ved å økt inntaket av frukt og grønnsaker vil vi mest sannsynlig redusere inntaket av matvarer som er energitette. Altså ende opp med å spise litt mindre kalorier.

Hvor mye spiser vi?

Inntaket av frukt og grønnsaker har økt de siste årene, likevel har de aller fleste en vei å gå.

Selvrapporterte tall sier at 47 % av oss sier i 2015 at vi spiser minst 1 porsjon frukt eller bær hver dag, mens 48% sier de spiser minst 1 porsjon grønnsaker hver dag. Ca. 20 % av den voksne befolkningen i Norge får i seg de anbefalte 5 om dagen (500 g). Blant barn mellom 9 og 13 år får de i gjennomsnitt i deg 2 om dagen eller 200 gram hver dag av frukt og grønt.

Glad nyhet!

På STERK har vi nå gleden av å servere frukt og grønnsaker til våre kunder i samarbeid med Meny på Løren torget. Så kom innom for en treningsøkt og en av dine 5 (eller 8) om dagen. Resten av dine frukt og grønt kan du handle hos Meny rett over veien. De har et stort utvalg av de høyt beskyttende frukt og grønnsakene, samt mange gode og sunne middagstilbud i sine ferskvare disker.

Utfordring!

Hvor mye spiser du?

Vi utfordrer deg til å spise 800 gram med grønnsaker, frukt og bær hver dag i 8 dager! #800gutfordring

Del forsøkets gleder og kanskje utfordringer med oss på Instagram. Bruk #800gutfordning, #sterkhelse og #menyløren på bilde, da blir du er med i trekningen av en gratis ernæringsrådgiving på STERK helse til deg selv eller en du ønsker å gi den bort til.

 

Hentet fra helsedirektoratets nettsider om hva som inngår i anbefalingen om «5 om dagen»

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

  • Èn porsjon tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
  • Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær. Mulighetene er mange. Halvparten av «fem om dagen» bør være grønnsaker.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt. Bruk gjerne tomater, løk, purre og hvitløk.
  • Poteter er ikke inkludert i «fem om dagen», men hører med i et variert kosthold. Poteter inneholder mer kostfiber, vitaminer og mineraler enn vanlig ris og pasta. Du bør helst velge kokte eller bakte poteter.
  • Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår heller ikke i «fem om dagen». Disse har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold.

Kilder:

Aune D. et al, 2017 International Journal of Epidemiol. Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality–a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies.

Helsedirektoratet, 2016. Utvikling i Norsk kosthold

Helsedirektoratet, Norske kostholdsanbefalinger