Hvordan motivere?

Hvordan kan du motivere deg tilbake til trening når det er lenge siden sist?

 

Er du en av dem som har trent jevnt de siste månedene eller har du falt av det og aldri helt kommet i gang etter at stengte? Da er du ikke alene.
Vi er glade i vaner og egne rutiner og vi ønsker trygge forhold. Når det fratas oss så er det helt normalt å kjenne på en motivasjonssvikt.

Men, du har heldigvis all mulighet til å bygge opp motivasjonen igjen. Du er sjef for ditt eget liv, du styrer valgene du tar, bestemme deg og legge planen som trengs.
Målet mitt med denne artikkelen er å hjelpe deg på vei.

Først skal du vite at du nå skal jobber litt i mot ditt eget hode. Før i tiden hvilte man når man kunne og jaktet når man måtte. Det var derfor ikke behov for intervalltrening, gruppetimer og påminnelse om å gå i trapper.
Dagens samfunn er tilrettelagt for en inaktiv livsstil og når jobb og skole gjør oss slitne så er det helt naturlig at det er sofaen og raske matløsninger som frister mest.

Her er motivasjon en essensiell faktor! Det er det som for oss til å gjøre noe. For å holde ut med en aktivitet over tid må du være indre motivert. Det må være for din egen del og det må gi deg glede. Gode vaner gjør at du fortsetter. Vaner innarbeides over tid og fysisk aktivitet bør være like innarbeidet som å pusse tenner.
Styres du av ytre motivasjon – du gjør noe fordi andre maser på deg vil det ikke vare lenge.

Effekten av fysisk aktivitet

Du har nok hørt om langtidseffektene av fysisk aktivitet og hvor viktig dette er i forhold til forebygging av livsstilssykdommer og forebygging av muskel og skjelettplager.
Men hva er de umiddelbare effektene av fysisk aktivitet?
Du blir glad, får mer overskudd og energi, du blir mer kreativ og konsentrert. Kanskje du sover bedre og kanskje det er enklere for deg å gjøre sunne matvarevalg oftere?

 

HVORDAN:

Målsetting er en viktig faktor for å bygge motivasjon. Du kan ha et langsiktig mål som du ser for deg, men det er viktig at du fokuserer på veien mot målet og setter deg delmål. På samme måte som du må gjennom mange steder for å komme deg fra Oslo til Trondheim.
Vær SMART når du setter deg mål. Hva er realistisk for deg å gjøre over tid? Hvor skal du starte? Veldig mange går altfor hardt ut og når vi mislykkes med noe er det lett å miste motivasjonen. Derfor er det bedre at du bestemmer deg for eksempelvis 2 treninger i uka og mestre det. Skulle tilfeldigvis den 3 bli noe av så er dette en seier.

  • Start med noe du synes er gøy og som du setter pris på. Hva liker du å gjøre av aktiviteter? Liker du å trene med andre eller alene? Tenk tilbake på gode opplevelser treningen har ført med seg, både fysisk og mentalt. Du kan få dem tilbake.
  • Få noen som kan støtte og pushe deg i riktig retning. Fortell om planene dine og hva du skal gjennomføre, det gjør det enklere. Trener du på treningssentre er det også gode trenere som vil bidra. Tilhørighet et sted og å ha noen som ser deg er viktige faktorer for motivasjon.
  • Skriv ned hva du gjør av aktivitet. Da kan du gå tilbake å sjekke og det gir deg god mestring å se hva du har fått til.
  • Siste tips; gi deg selv belønning! For hvert delmål du når, marker det. Hva det skal være er opp til deg.

 

Barbro Sætha

Personlig trener og mental trener på STERK
«Dette er intressant!»
Kontakt Barbro direkte på mobil 97638708 eller mail Barbro@sterkhelse.no.

Ønsker deg lykke til!